Od ľadovej jaskyne k studenej priehrade

Napísal(a) jan 14, 2013 v kategórii Cyklotúry na Slovensku, Spiš, Slovenský Raj | 0 komentárov

Ktože by nechcel ísť do Raja? Aj keď len Slovenského. Tento kus zeme, v ktorom ostali výtvory prírody takmer nedotknuté človekom, je viac než krásny. Pre cykloturistov je dostupný zväčša po okrajoch a tie naznačujú, aké čarovné sú rokliny v jeho vnútri. Na bicykli sú neschodné, a preto si zbaľte i turistickú obuv. Podľahnite rajskej divočine a neodíďte bez zážitku z lozenia po rebríkoch a reťaziach!

Popis trasy:
Dobšinská ľadová jaskyňa – Stratená – Stratenská píla – Dedinky – Biele Vody – Havrania dolina – Mlynky – Palcmanská Maša – Stratená – Dobšinská ľadová jaskyňa

Slovenský Raj sa nachádza vo východnej časti Slovenska v regióne Spiš. Bránou do tohto Národného parku je mesto Spišská Nová Ves ležiaca pod Vysokými Tatrami približne 30km od Popradu. Dostať sa sem dá však aj cestným ťahom vedúcim cez Horehronské Podolie a mestá Banská Bystrica a Brezno. Už len samotná cesta sem je cestou „do Raja“. Skutočný estetický zážitok, teda až na niektoré úseky s vyššou koncentráciou rómskych obyvateľov. Tí sú v Slovenskom Raji skôr národnostnou väčšinou ako menšinou a ich osady sú ako buchnát životnej reality, ktorý vás preberie zo zasnenia a nadchýnania sa prírodou …
Naša cyklotrasa bude lemovať Slovenský Raj na jeho južnom konci. Prejdeme cez niektoré z najnavštevovanejších stredísk. V jednom z nich sa naša púť začína. Štartujeme od Dobšinskej ľadovej jaskyne.

Zamrznutá diera

Parkovisko pod Dobšinskou ľadovou jaskyňou je plné. Je jasný prázdninový deň, kedy padajú v návštevnosti tohto diela prírody rekordy. Od parkoviska vedie lesná cesta hore kopcom ku vchodu do jaskyne. Trvá necelú polhodinku a končí pred dierou, z ktorej sála ľadový dych vnútra zeme. Jaskyňu poznajú tunajší obyvatelia už zopár storočí. Bola obľúbeným miestom schladzovania sa v letných páľavách pre pastierov a robotníkov v lese a na poli. Nik sa však neodvážil zísť dolu. Mystická čierna diera bola veľkým tajomstvom. Až do roku 1871, kedy ju oficiálne prebádal banský inžinier E. Ruffinyi. Už v roku 1887 sa stala jedinou elektricky osvetlenou jaskyňou v Európe a jednou z prvých vo svete. Jej ľadová výplň je tvorená podzemnými vodami rieky Hnilec a vzdušnými prúdmi. Jaskyňa je orientovaná na sever a od vstupného otvoru postupne klesá hlbšie do vnútra hory. To umožnilo, že sa v nej nahromadil studený vzduch, ktorý udržal teplotu v jaskyni pod bodom mrazu a vytvorili sa ľadové siene, kvaple a celá studená nádhera. Je najväčšou ľadovou jaskyňou na Slovensku a výnimočná je i tým, že sa nachádza mimo Alpskej oblasti. Medzi známymi osobnosťami, ktorí ju navštívili, figuruje i meno staviteľa Suezského prieplavu F. Lessepsa či polárneho bádateľa Nansena. Na zamrznutej ploche v jaskyni vraj trénoval na olympiádu majster krasokorčuliar Ondrej Nepela. Cesta vedúca okolo záchytného parkoviska pri jaskyni je úvodnou časťou nášho okruhu. Po nej vyrážame do rozorvanej krásy Slovenského Raja.

Nestraťte sa v Stratenej!

Prvá dolina, ktorú absolvujeme, bude dolina Stratenská. Najprv musíme prejsť rovnomenným tunelom, ktorý vyúsťuje do dediny Stratená. Trochu veľa strateného na taký krátky úsek cesty? Hlavné je nestratiť ten správny smer! Hlavnú cestu opustíme pred pravotočivou zákrutou, ktorou vedie cesta do mesta Dobšiná. My budeme pokračovať spevnenou cestou rovno popri toku rieky Hnilec a paralelne so železničnou traťou. Za sebou nechávame civilizáciu a vstupujeme do veľkolepého chrámu prírody, v ktorom kupolu predstavuje klenba nebies a piliere zasa skalné zrázy dvíhajúce sa po oboch stranách úzkeho údolia. Hnilec zurčí po pravej strane a nad ním sa ťahá ligotavá rovnobežka koľajníc. Vlaky, ktoré premávajú po trati medzi Margecanmi a Červenou Skalou, majú výsadu jazdy v dlhých tuneloch (o Telgártskej slučke sme sa zmieňovali v minulom čísle) a hlavne skutočne rajskými zákutiami. K jednému sa blížime aj my.

K Stratenskej Píle, od ktorej sa Hnilec začína vlievať do priehrady Palcmanská Maša. Tok rieky sa spomaľuje, obraz lesov a zelených strmín poskakuje na rozčerenej vodnej hladine. Podľa mapy sme sa (mylne) domnievali, že zo Stratenskej Píly sa dá prejsť cez kopec a do Dediniek aj bicyklom. A tak sa vydávame v ústrety nezabudnuteľnému cyklo-turistickému zážitku. Chodník najskôr pretína lúku a smeruje k lesu. Zosadnúť z bicykla musíme takmer hneď, pretože cestička je úzka a tráva taká vysoká, až sa zamotávala do kolies. V lese si kliesnime cestu pomedzi stromy a krútime hlavou nad tým, kam sme sa to dostali. Šťastie, že sme naľahko. Keď si už myslíme, že to najhoršie máme za sebou, zjavia sa pred nami rebríky. Teda, nie dlhé kovové rebríky, aké sú v roklinách Slovenského Raja, ale masívne drevené, ktorými sa má rýchlejšie prekonať prevýšenie a zlý terén. A tak sa terigáme po šteblíkoch s bicyklom v ruke. Tento úsek cesty sme viac turistami ako cyklistami. Ani nevieme, či skôr nadávať alebo sa smiať. Potom však už začíname klesať a po kilometri uvidíme trblietavé zrkadlo jazera s dedinou na brehu.

Dedinky na brehu Maše

Ten, kto pomenoval Dedinky, si veľa námahy s vymýšľaním názvu nedal, ale to meno je naozaj výstižné. Domce rozťahané na stráňach nad jazerom budia dojem maľovaného detského obrázku. Nad nimi sa dvíhajú zalesnené kopce, kde-tu pretŕča skala – milé, útulné zátišie. Keď sa však nad Dedinkami zatiahne obloha a začne burácať hrom, ozýva sa dolina takým hurónskym hlasom, že si pripadáte ako v horore. Našťastie, v deň nášho výletu slnko pečie ako žeravé, takže ako prvé hneď hľadáme, kde uhasíme smäd a schladíme unavené telá. Okolo jazera v tieni briez sú lavičky. Spoločnosť nám robia kačky, ktoré priplávali v nádeji, že sa im niečo ujde. Priehrada je plná rýb. „Potkýnajú“ sa jedna o druhú. Keď hodíme kačiciam kus chleba, voda začne takmer vrieť od toľkého pohybu pod hladinou. Po prestávke pokračujeme v ceste. Pekná asfaltka vedie popri jazere okolo hotelov, provizórnej trávnatej pláže a autokempingu. Palcmanská Maša je najstudenšou priehradou na Slovensku, no ak vyjde počasie, dá sa v nej aj okúpať. Na priehrade funguje požičovňa člnov, vodných bicyklov, je tu veľa rybárov a plachetnice pohľad na jazero robia až gýčovo krásnym. Nesníva sa nám to všetko?

Hurá k rokline

Za Dedinkami odbočujeme vľavo na časť dediny Mlynky – Biele Vody. Domce stoja len popri ceste, dedina sa ťahá hore dolinou skoro dva kilometre. Stúpame, šliapeme do pedálov, slnko pripeká a my sa už nevieme dočkať, kedy vojdeme do lesa. Ten, i keď je všade kam sa len pozrieme, na nás tieň nevrhá, sme mimo jeho dosah. Na konci dediny prichádzame k hotelu, za ktorým začína turistická značka do Zejmarskej rokliny. Je to jediná sprístupnená tiesňava v južnej časti Slovenského Raja. Túru do nej sme absolvovali, no v iný deň ako tento cyklookruh. Bola famózna! Pováľané stromy v skalnatom brode potoka, vodopády padajúce z vysokých brál, divoký hustý les navôkol a úlohou turistu je všetko to zdolať. Prekážky a neschodný terén pomáhajú prekonávať dlhé rebríky, ktoré sú niekedy úplne kolmé, inokedy zasa vodorovné a leziete po nich po štyroch. Železné reťaze príjemne chladia a zabezpečujú priechod na strmých a klzkých úsekoch cesty. Neopakovateľné! Zejmarská roklina ústi na planinu Geravy, z ktorej sa dá zísť naspäť dolu do Dediniek. Je to pekná, približne trojhodinová túra.
Za vstupom od Zejmarskej opúšťame dedinu a z asfaltky vychádzame na spevnenú lesnú cestu. Tá nás prevedie okolo kopca Kráľova hora a ukáže kúsok Slovenského Raja, ktorý možno pohodlne prebádať aj zo sedla bicykla.

Havrania dolina bez havranov

Užívame si jazdu rozprávkovou krajinou. Obklopujú nás lúky s vysokým voňavým porastom, za nimi sa vzdúvajú zalesnené kopce a nad hlavami krúžia dravce. Nikde ani človiečika. Biele skaly dodávajú horám náležitú dramatickosť. Vchádzame do lesa a bicyklujeme až k rázcestiu, na ktorom sa vydávame vpravo a prechádzame do Havranej doliny. Samých nás prekvapí, že ešte aj rúbaniská odhaľujúce široké chrbty hôr, pôsobia fotogenicky. Plávajú nad nimi baránky oblakov a po havranoch ani stopy, i keď sme v ich kráľovstve. Po chvíli, lebo cesta to nie je ani dlhá ani náročná, zostupujeme do dediny Mlynky. Vznikla spojením viacerých baníckych osád, v ktorých sa v minulosti dolovala železná a medená ruda. Banícka tradícia tu vymrela, zato tu funguje najväčšie lyžiarske stredisko Slovenského Raja. Počas dlhej a tuhej zimy sú k dispozícii nielen vleky ale i množstvo bežkárskych tratí.
Z Mlyniek vychádzame vpravo na cestu a pokračujeme späť na Dedinky. Cez most nad priehradou sa dá dostať na hlavnú komunikáciu, ktorá vedie na Dobšinú a po nej sa dá aj vrátiť k Dobšinskej ľadovej jaskyni, odkiaľ sme na okruh vyrazili. Kým sa tam však vyberieme, musíme si pri priehrade posedieť. Jej chladná krása je neodolateľná. Dávajte si pozor, v Raji je všetko akési omamné. Aj my sme sa tu museli zdržať a podniknúť ešte zopár túr a ďalší cyklookruh, o ktorom vám rozpovieme nabudúce.

Praktické informácie:

Mapy:

• Podrobná cykloturistická mapa č. 3: Tatry, Spiš, Zamagurie

Doprava k Dobšinskej ľadovej jaskyni:

Autom:

•  z Banskej Bystrice na Brezno, Červenú Skalu, tu smer Poprad, pokračovať na Pusté Pole, odbočiť na Dobšinú ( smer Rožňava), po 5km príchod k parkovisku pred jaskyňou

Vlakom:

• trať Červená Skala – Margecany má zastávku aj pri Dobšinskej ľadovej jaskyni. Do Červenej Skaly vedie spojenie zo Zvolena a Banskej Bystrice a jedenkrát denne priamy spoj z Bratislavy s možnosťou prepravy bicyklov.

Ubytovanie:

Nezabudnite navštíviť:

• Dobšinská ľadová jaskyňa
  • Stratenská dolina – Stratenská píla
  • Obec Dedinky pri priehrade Palcmanská Maša – možnosť rybolovu, kúpania, člnkovania, vodné bicykle
  • Zejmarská roklina
  • Turistický chodník z Dediniek na planinu Geravy
  • Množstvo turistických trás do Slovenského Raja z dediny Stratená, z planiny Geravy, z Mlyniek