Stará dobrá známa – Rajecká

Napísal(a) jan 11, 2013 v kategórii Cyklotúry na Slovensku, Rajecká dolina, Turiec, Horná Nitra | 0 komentárov

Sú miesta, na ktoré sa radi vraciame a neobídeme ich, i keby sme ich mali vidieť stýkrát. Napríklad perníkové chalúpky v Čičmanoch, neuveriteľne živý Slovenský Betlehem v Rajeckej Lesnej, Fačkovské sedlo s jedinečnou panorámou vrchu Kľak. Nádherné ciele! Minulé leto sme ich zviazali stuhou cyklookruhu do úhľadného balíka, v ktorom na nás okrem notoricky známej krásy čakalo i drobné prekvapenie.

Popis trasy:

Rajecká Lesná – Čičmany – Tužina – Nitrianske Pravno – Kľačno – Fačkovské sedlo – Rajecká Lesná

Okruh, ktorý sme si vytýčili, sa odvíja čiastočne v Rajeckej doline, pokračuje na hranicu Strážovských vrchov s Malou Fatrou a na skok skĺzne i do Hornonitrianskej kotliny. Na cyklotúru vyrážame z dedinky Rajecká Lesná, kedysi známej i pod menom Frivald. Rajecká Lesná leží asi na polceste medzi Žilinou a Nitrianskym Pravnom. Či už sem budete prichádzať zo severu od Žiliny alebo cez Fačkovské sedlo od juhu, určite neminiete veľké návesti upozorňujúce na prvý mýľnik našej trasy – Slovenský Betlehem. Ešte predtým, ako osedláme bicykle, ideme sa na tento unikát pozrieť.

Živá rozprávka

Slovenský Betlehem je najväčšou drevorezbou na svete. Celú ju vyrobil majster Jozef Pekara a jej na tvorbe pracoval pätnásť rokov. Betlehem je osem a pol metra dlhý, dva a pol metra široký a tri metre vysoký. Na každom jeho cóle sa odohráva nejaký príbeh, pulzuje v ňom život. Základňu tvorí výjav narodenia Krista v jasličkách, nad ním a okolo neho žijú jednoduchí ľudia – obyvatelia Rajeckej Lesnej. Na pozadí, v najvyššej vrstve drevorezby, sa týčia významné symboly všetkých regiónov Slovenska a dielu dodávajú náležitú majestátnosť. Na Betleheme možno nájsť až tristo postáv a polovica z nich sa pohybuje. Hrajú sa tu deti, pracujú kováči, tkáčky, hrnčiari, vinohradníci, drevorubači, kope a žne sa na poli, pasú sa ovce, pes naháňa medveďa, ktorí jednu ovečku ukradol, mládenci stavajú dievkam máj, ľudia idú do kostola a chlapi popíjajú v šenku, matka hojdá dieťa v kolíske, chlapec kradne jablká zo stromu… je tu nespočetne veľa situácií, charakterov, udalostí. A všetko je také dôveryhodné, vypracované do detailu. Betlehem pri tejto návšteve vidíme asi piatykrát, no vždy a znova nevychádzame z údivu nad jeho impozantnosťou a dokonalosťou. Pre Betlehem bola postavená samostatná budova, vedľa ktorej stojí kostol Narodenia Panny Márie. Rajecká Lesná je tiež známe pútnické miesto, každoročne sem prichádzajú tisícky pútnikov pokloniť sa Frivaldskej Panne Márii, či načerpať vodu z liečivého minerálneho prameňa .

Čičmany – čipka či perník?

Z Rajeckej Lesnej sa pohýname smerom na juh k úpätiu Fačkovského sedla. Minieme dedinu Fačkov a v jemnom stúpaní si užijeme pár kilometrov jazdy v doline. Rajecká dolina je krásna v každom ročnom období. Lesy sú tu zmiešané, takže na jar kopce fosforovo zažiaria listami listnáčov a trávou na pastvinách. Leto zeleň lesov zmieša s teplým žltým vzduchom a zakvitnutými lúkami. Jeseň do palety prírody vmieša odtiene žltej, oranžovej a červenej, ktorou sa sfarbia listnaté stromy a spestria hory a stráne. Nuž a zima to všetko nadlho prikryje hrubou perinou snehu. Spektrum Rajeckej doliny je snáď nekonečné. No teraz sa už blížime k odbočke na rázovitú obec ukrytú v Strážovských vrchoch: čipkované, alebo perníkovo zdobené Čičmany. Na drevenice s bielou ornamentálnou kresbou upozorňujú na viacerých miestach veľké tabule, neprehliadnete ich. Do Čičmian stúpame asi sedem kilometrov po serpentínovej asfaltke. Pomaľovaných zrubových domcov je najviac práve na dolnom konci dediny, takže vjazd do Čičmian je náležite vyčačkaný. V minulosti maľovali obyvatelia na svoje domy geometrickú výzdobu vápnom, aby drevo zakonzervovali a ochránili pred vplyvom počasia. Vzory na domoch sú používané aj na čipkách, obrázkoch a krojoch tohto kraja. Dve najväčšie drevenice sú zároveň expozíciou múzea prezentujúceho život ľudí. Pavlačový Radenov dom predstavuje všeobecnú národopisnú zbierku a susedný dom zasa život veľkorodiny.

Nad Čičmanmi pramení rieka Rajčianka, ktorá dala meno celej Rajeckej doline. Koryto potoka je tepnou dediny. Kus vyššie nad Radenovým domom narazíme na ďalšiu pamiatku – barokovo-klasicistický kaštieľ, v ktorom je dnes hostinec, hotel aj reštaurácia. Historický významný je tiež kostol Nájdenia sv. Kríža, ten stojí obďaleč dreveníc. Čičmany majú osobitú, atmosféru,  biele vzory čipky im dodávajú akúsi éterickú krehkosť. Zážitky z Čičmian a Rajeckej Lesnej radíme do spoločnej kategórie – rozprávkových.

Do Kľačna cesta zarúbaná

Pri obchode v dedine odbočujeme vľavo ku lyžiarskym vlekom, kde začína „cyklistiká lopota“. Vhodnejší termín pre nasledujúci úsek cesty som nenašla. Po turistickej značke sa škriabeme strminou hore. Bez MTB by to tu nešlo, i tak  je nutné na viacerých úsekoch zosadnúť. Lúčna cesta nás vedie otvorenou hoľou asi dva kilometre, potom narazíme na rázcestie, na ktorom sa vydávame vpravo na Tužinú. Les okolo je polámaný, stromy vyrúbané či vyvrátené, a tak často hľadáme stratenú značku. Prudký svah nás vyhodí na asfaltku vedúcu až do Tužinej. Rýchlym zjazdom nechávame za sebou náročnú časť trasy v Stážovských kopcoch a vchádzame do Hornonitrianskej kotliny. Z Tužinej pokračujeme na Nitrianske Pravno. Po dlhšom čase sme opäť v civilizácii. Mestečko má  pekné renesančné námestie, na ktorej sa vyníma budova radnice. V Nitrianskom Pravne sa cesty rozdvojujú: smer vľavo vedie do Rajeckej doliny a Žiliny, vpravo zasa do Turčianskej kotliny a Martina. Po piatich kilometroch vojdeme do dediny Kľačno, tu odbočíme znova vľavo a nasleduje dlhý výstup do jedného z najkrajších horských sediel.

Cyklistická méta – Fačkovské sedlo

Prvý úsek cesty stúpame pozvoľna. Dorazíme k prameňu rieky Nitry. Nachádza sa hneď pri ceste, no nie je to miesto skutočného vyvierania tejto rieky. Pravý prameň rieky je asi sto výškových metrov nad nami, na úpätí kopca Reváň. Ten je však ťažko dostupný, a tak sa uspokojíme s oficiálnym prameňom pri ceste. Osviežime sa vodou a chládkom pod korunami stromov a nastupujeme na výstup do Fačkovského sedla. Sklon kľukatej cesty má od deväť až po trinásť stupňov. Našťastie nám stromy okolo cesty poskytnú tieň a zachránia nás pred páľavou poludnia.  Približne po troch kilometroch sa ocitneme v prekrásnom priesmyku, ktorý oddeľuje pohoria Malú Fatru a Strážovské vrchy.

Vyhliadka z Fačkovského sedla je skvelá. Dominuje jej nezameniteľná silueta Kľaku so skosenou skalou na špici. Z jeho vrcholu je kruhový výhľad do Rajeckej aj Turčianskej kotliny a na rozľahlé kopce Malej Fatry. Sedlo je najčastejším východiskom túry na Kľak, preto je parkovisko plné áut turistov, ktorí sa ho rozhodli zdolať. V zime tu zasa funguje obľúbené lyžiarske stredisko so štyrmi vlekmi. A ani o cyklistov nie je núdza. Fačkovské sedlo je veľkou výzvou a vďačnou cykloturistickou métou. Vychutnáme si krásu, ktorú ponúka, oddýchneme si a pokračujeme smerom nadol. Opona stromov okolo cesty sa na pár miestach rozostrie a omráčia nás nádherné obrazy údolí a strání Malej Fatry. Ich zelená až páli v očiach, taká je sýta po výdatných dažďoch a rozpálená letným slnkom. V rýchlej jazde jeden pohľad strieda druhý a všetky sú prvotriedne. Škoda len, že o cestu sa musíme deliť s autami. Niet inej možnosti, táto komunikácia je jedinou možnosťou ako sa dostať do Rajeckej doliny. Keď dorazíme k odbočke na Čičmany, máme pred sebou záverečných sedem kilometrov okruhu, ktorý uzavrieme v Rajeckej Lesnej.

Kúzlo neplánovaného

Ako to už pri detailne nalinkovaných výletoch býva, vždy ich spestrí niečo neplánované avšak lepšie než čokoľvek, čo bolo v itinerári cesty. Nebolo tomu inak v našom prípade. O ubytovanie a turistické  služby nie je v Rajeckej doline núdza, ponúkajú ich prakticky v každej dedine či mestečku. Centrom doliny a diania v nej sú Rajecké Teplice (písali sme o nich v Cykloturistike 12/2010) a pri nich, v dedine Stránske, sme si našli ubytovanie i my. Aké bolo naše prekvapenie, keď sme zistili, že majitelia apartmánového domu, v ktorom sme bývali, sú vášniví cykloturisti. Prebicyklovali kus Európy, takmer celé Slovensko a majú pred sebou veľa  ďalších lákavých výziev. V čase, keď sme sa zoznámili, boli čerstvo po cyklotúre v Nórsku a plánovali ďalšiu k prameňu Dunaja. Po pár vetách sme vedeli, že sme spriaznené „cykloduše“. Mali sme si čo povedať, vzájomne sme sa inšpirovali a vymenili si veľa spomienok.

Nocľah spravidla vnímame ako veľmi praktickú časť cesty, no v tomto prípade sa stal skvelým zážitkom. Taký malý „cyklo-surprise“. Oplatilo sa vrátiť na známe miesta. Znova sme ich uvideli v inom svetle a dostali potvrdenie o tom, že náhody vedia byť i geniálne.

Praktické informácie

Mapy:

• Podrobná cykloturistická mapa Slovenska č. 1; Kysuce, Horné Považie, Turiec

Doprava do Rajeckej Lesnej:

Autom:

• diaľnicou Bratislava – Trenčín – Považská Bystrica – Žilina, tu pokračovať v smere Rajecké Teplice – Nitrianske Pravno do Rajeckej Lesnej

Vlakom:

• MTB Cykloraj, pri kúpeľnom parku v centre Rajeckých Teplíc
  • Penzión Javorina, Čičmany

Turistické informácie:

• Turisticko – informačné centrum Čičmany, Anna Kotercová, Čičmany 286, tic.cicmany@pobox.sk
  • Turistické informačné centrum Rajecká Pohoda, ul. Osloboditeľov 90, Rajecké Teplice